POD LUPĄ#5: Górą i Dołem

Seria Pod Lupą ma za zadanie wspomóc Cię przy zakupie gry planszowej. Nie ma nic gorszego niż źle dobrana planszówka. Dużo osób, zwłaszcza niedoświadczonych, popełnia jeden elementarny błąd. Wybiera grę na podstawie czyjegoś gustu. Nie mam nic przeciwko radzie gracza, który jest obyty w świecie gier planszowych. Często jednak bywa, że planszówko-maniacy proponują komuś coś pod siebie. A to nie jest dobre. Ponadto średnio doświadczeni gracze zazwyczaj źle wprowadzają nowych członków do społeczności. Aby nie popełnić tego błędu, wpierw pokażę Ci czyste fakty: co to za gra, dane na jej temat, jakie elementy posiada i obiektywną ocenę wraz ze skalą.

Bywa też, iż „nauczyciele” zapominają o tym, że każdy z graczy jest na innym poziomie zaawansowania. Osoba, która na co dzień nie grywa w plansze, nie kupi przecież na start Cywilizacji. Gdyby to zrobiła, mogłaby się bardzo zrazić do gier, gdyż tytuł ten jest wymagający. A tego przecież nie chcemy. Mnie i jak wielu ludziom, zależy na tym, aby społeczność graczy się rozrastała, a nie malała. W tym celu staramy się wspomagać ludzi zaczynających swoją przygodę, aby nie odstawili planszówek po jednej rozgrywce. Często bywa w tych przypadkach, iż gra była źle dobrana, albo po prostu za trudna. Tak, naprawdę tak jest. 

Co dziś trafia Pod Lupę? 

Tytuł: Górą i Dołem || Polski Wydawca:Bard Centrum Gier || Projektant: Ryan Laukat || Premiera na Świecie: 2015 rok || Premiera w Polsce: 2018 rok || Wiek graczy: 13+ || Liczba graczy: 2-4 || Przewidywany czas gry: ~90 min || Cena: aktualna || Typy gry: Strategiczna, Tematyczna || Kategorie: Przygoda, Książka, Budowanie miasta,  Ekonomia, Eksploracja, Fantastyka, Zbieractwo, Negocjacje || Mechaniki: System punktów akcji, Dobieranie kart, Rzucanie kośćmi, Zbieranie setów, Opowiadanie historii, Handel


W pudełku znajdziemy:
Instrukcję i Księgę przygód || Planszę reputacji
4 Plansze graczy ( zieloną, szarą, brązową, niebieską) || 25 kart jaskiń (z latarenką) || 25 kart budynków (zwykłych) || 4 karty budynków początkowych (z łóżkami) || 6 kart budynków (z gwiazdą) || 9 kart budynków (z kluczem) || 24 karty podziemnych przyczółków || 81 żetonów surowców (12 owoców, 12 ryb, 12 grzybów, 10 dzbanów, 10 lin, 10 papierów, 8 rud, 7 ametystów) || 7 kostek sześciościennych (k6) || 10 żetonów cydru || 1 znacznik rundy || 20 żetonów mikstur || 4 znaczniki w czterech kolorach (zielonym, szarym, brązowym, niebieskim) || 1 karta pierwszego gracza || 50 żetonów monet (36 jedynek, 6 piątek, 8 dziesiątek) || 12 początkowych mieszkańców wioski (4 z młotkiem, 4 piórkiem, 4 bez umiejętności) || 18 mieszkańców wioski || 6 specjalnych mieszkańców wioski

Co robimy w grze?

Jak w każdej grze skupiamy się na tym aby zdobyć jak najwięcej punktów, ale to najmniej istotne. Górą i Dołem polega na zarządzaniu mieszkańcami osady, którą stworzyliśmy po wielkiej wędrówce. Podróż ta rozpoczęła się po najechaniu naszej macierzystej wioski przez barbarzyńców. Chcąc przetrwać, uciekamy i udajemy się gdzie nas wiatr poniesie. Po ciężkich trudach wędrówki, docieramy właśnie  tam. W to wymarzone miejsce na nowy, idealny dom. Dzięki doświadczeniom z podróży, zbieramy ekipę śmiałków, którą tam poznaliśmy i kroczymy na przygody pełne niebezpieczeństw. Oprócz tego rozbudowujemy naszą osadę, powiększając ją o nowych członków i budynki, oraz wytrwale pracujemy nad rozwijaniem naszego nowego domostwa. Niby ogrom pracy, ale jednak jak przyjemnej!

Jak wygląda przykładowa rozgrywka?

 

W tym miejscu, niedługo znajdzie się przykładowa rozgrywka w formie filmiku!

Ocena

Już po „Co robimy w grze?” możesz wywnioskować, iż Górą i Dołem to gra przedstawiająca mini sesję RPG, tylko że rodzinną. Miałem kilkukrotnie przyjemność w tę grę zagrać i byłem w pewien sposób nią oczarowany. Lubię klimatyczne tytuły, a ta gra z pewnością go ma. Eksplorowanie jaskiń za pomocą księgi przygód to interesujący motyw, gdyż w pewien sposób pozwala puścić wodze fantazji. Jeszcze jak trafi się dobra ekipa, która nie ma problemu z ciekawą narracją, to cud, miód i malina. Same elementy gry, pozwalają poczuć tę przygodę. Są ładne, cieszące oko i dobrze rozplanowane. Grę można wyjaśnić szybko, bezproblemowo. Gdyby w trakcie gry wyszły jakieś niuanse, to nie mają one zbyt wielkiego wpływu na rozgrywkę, ponieważ z góry gra jest nastawiona na (wspólną) zabawę. W takich grach nie interesuje nas czy przegrywamy, czy wygrywamy. Liczy się po prostu fun. Jednakże nie bez kozery jest powiedzenie, wszystko dobre co się szybko kończy. Sama rozgrywka trwa zbyt krótko aby konkretnie się rozwinąć. Jest to poniekąd minusem tego tytułu, aczkolwiek autor zapewne miał taką ideę, gdyż zaraz po rozgrywce chcemy zagrać jeszcze raz.  Aby ograć wszystkie przygody, trzeba naprawdę sporej ilości rozgrywek, gdyż łącznie ich jest 215! Oczywiście może się zdarzyć, iż przygoda się powtórzy, lecz każda z nich ma kilka dróg wyboru (zazwyczaj dwie) i ciężko o powtórzenie tego samego. Zresztą, kto by spamiętał te wszystkie przygody? Zawsze można być kreatywnym i stworzyć własną księgę przygód. Wystarczy chcieć! 

Gra jest dobrym trybikiem do spotkania ze znajomymi, bądź spędzenia wspólnego czasu z rodziną. Górą i Dołem ma idealny zakres osób, z którymi można grać. Wiek jest nieco zawyżony i spokojnie można ograć ją z młodszymi graczami. Po pierwszej, swojej rozgrywce, uznałem iż muszę mieć tę grę. Przede wszystkim ze względu na możliwość zachęcenia grami planszowymi nowych osób. Cena w porównaniu do jakości i rozgrywki jaką otrzymujemy, wydaje się być bardzo niska. Dlatego śmiem twierdzić, że każdy powinien mieć ten tytuł w domu!

Wysoka interakcja || Gra ma klimat! || Nie jest zbyt trudna || Przyzwoita regrywalność || To co dostajemy, jest warte swej ceny
Gra mogłaby być dłuższa || Brak dostępnej księgi przygód w wersji pdf || Wymaga  dużo miejsca

Wygląd:

Losowość:

Interakcja:

Wykonanie:

Złożoność:

Moja Ocena:

 

Dodaj komentarz

avatar